En gränslös tröjlansering

För att uppmärksamma Malmö FFs nya matchdräkt och tydliggöra att klubben och Puma tar sitt samarbete till internationell nivå skapades en serie dokumentärfilmer om MFF-supportrar utanför Sverige. Slutresultatet: digital succé. 

Intresset för Malmö FF har aldrig varit större. Under 2010-talet har Di blåe radat upp titlar och fortsatt att nå nya höjder, såväl på som utanför planen. 

En milstolpe nåddes då MFF avancerade i Pumas klubbportfolio. Från och med 2017 skulle Puma ta fram en unik MFF-kollektion för match, träning och fanwear – precis som varumärket gör med andra europeiska storklubbar. 

Uppdraget – och utmaningen - var att skapa surr kring den nya matchdräkten och samtidigt tydliggöra att Puma tar samarbetet med MFF till internationell nivå.

MFF-supportrarnas passion och kärlek till sin klubb är gränslös – bokstavligen. Vår lösning var att uppmärksamma det och skapa en serie filmporträtt av internationella MFF-supportrar och dokumentera deras individuella reaktioner på den nya matchtröjan. 

Kampanjen kommunicerades ut via sociala medier. Teasers gick ut före lansering för att skapa nyfikenhet kring såväl supportrarna som den nya tröjan. På lanseringsdagen publicerades längre filmer, där supportrarna beskrev sin speciella relation till MFF och tröjan.

Diskussionerna om den nya tröjan online var hetare och intensivare än nånsin. Filmerna fick under den fyra dagar långa (korta) kampanjperioden över 150 000 visningar i MFF:s egna kanaler på Facebook, Instagram och Twitter.

Vid frågor kontakta

Fredrik Byrfors, Projektledare
Telefonnummer: +46 707 50 51 71