Ett år med IKEA Group

Det händer många saker under ett år på IKEA. Väldigt många. I slutet av 2016 fick vi möjlighet att flexa våra muskler när vi hjälpte vi IKEA Group berätta om sin resa från möbelvaruhus till kanaloberoende återförsäljare i deras årsrapport.

IKEA är världens största möbelföretag. Varje år släpper IKEA Group en årsrapport som sammanfattar året som gått och visar vägen framåt.

IKEA Group Yearly Summary fungerar både som en ekonomisk redovisning och en övergripande resumé över vad koncernens olika affärsområden, 356 varuhus, och 140 000 medarbetare i 29 länder, har arbetat med det senaste året.

Det är många saker som händer parallellt under ett år på IKEA. Väldigt många. Nöten att knäcka var att reducera en närmast hisnande mängd information till något tydligt och överskådligt, som media och medarbetare kunde ta till sig och förstå.

Vår lösning var att låta människorna som jobbar på IKEA Group vara huvudpersoner. Genom aktuella nedslag i deras egen vardag styrde vi berättelsen om koncernens omvandling från möbelvaruhus till kanaloberoende återförsäljare.

Resultatet blev en faktaspäckad publikation på närmare 100 sidor som tar läsaren från hållbarhetssatsningar och nedslag på klimatkonferensen COP21 i Paris till popup-butiker, Shopping Centers och IKEA Groups nästa stora marknad: Indien.

Rapporten släpptes i december 2016 och fick stor uppmärksamhet i media. Hösten 2017 nominerades den till Svenska publishingpriset.

Förutom att ta hand om kommunikativ strategi, konceptualisering och all produktion kring rapporten ansvarade FEW även för film, presentationer, animationer och annat digitalt aktiveringsmaterial som användes för att sprida rapporten internt på IKEA. 

Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Utdrag tryckta rapporten IKEA Yearly Summary YS16.
Aktiveringsfilm IKEA Yearly Summary YS16.
Posters för intern aktivering.
Posters för intern aktivering.
Behind the scenes från omslagsfotograferingen.
Aktiveringsmaterial web.
PDF-version med digitala funktioner.
A2-folder/väggtidning.
Detaljfoto: bokhylla som stapeldiagram.

Vid frågor kontakta

Jonas Grönlund, PR-konsult
Telefonnummer: +46 701 44 02 80