Mammarapport avslöjar vardag utan instagramfilter

Sedan 2017 har mammabekännelser.se fått över en miljon svenskar att skratta åt den ofiltrerade vardagen som småbarnsförälder. Våren 2018 kom rapporten som bekräftade det vi – och säkert många andra – anade: det finns en annan verklighet bortom de perfekta bilder vi möter i sociala medier.

Bakgrund

Våren 2017 ville Bel Nordic relansera sin produkt Cheez Dippers, ett omtyckt minimellis för barn. Utmaningen var att få föräldrar att bry sig om ett sådant enkelt mellanmål, när de från alla håll hetsas att laga allting från grunden.

Vi ansåg att det var hög tid att lätta lite på stressen för mammor och – samtidigt som vi delade med oss av några goda skratt – visa att föräldraskap inte behöver vara perfekt.

Case

Istället för att följa duktighetstrenden och sprida bilder på egengjorda puréer, hembakat och snittblommor ville vi vända på perspektivet och berätta att det är okej att smygäta godis, blanda ihop sina tvillingars namn eller dra en vit lögn för barnen för att få lite välbehövd egentid.

Därför skapade vi mammabekännelser.se, en plats där föräldrar anonymt kunde få skriva av sig om sin vardag, helt utan filter. Och utan att få skuldkänslor.

Alla som delade med sig av en bekännelse, fick en kupong för ett gratis paket Cheez Dippers.

Siten sjösattes på mors dag. I samarbete med den populära serietecknaren Louise Winblad från Hej Hej Vardag illustrerade vi de bästa bekännelserna och delade med oss av dem i sociala medier.

Mammarapporten

Ett år, en halv miljon besökare och tiotusentals bekännelser senare förstod vi att de flesta mammor inte var ensamma om sina erfarenheter och att verkligheten inte är Instagram-perfekt. Därför gav vi ut Mammarapporten – en sammanställning av de vanligaste bekännelserna från året som gått tillsammans med en undersökning med fakta och statistik på hur Sveriges mammor egentligen hanterar utmaningar i småbarnslivet. 

Bekännelserna illustrerades och dramatiserades med budskapet om att du som förälder aldrig är ensam. Illustrationerna och statistiken från rapporten delades flitigt på sociala medier och blev bland annat omskrivet på Familjeliv.se – Sveriges största familjeforum. 

Resultat

Mammabekännelser blev en omedelbar succé. På sociala medier har kampanjen spridits flitigt. Under det första året har den nått ut till över en miljon användare och uppnått fler än 300 000 inläggsinteraktioner. Sajten haft hittils haft över 400 000 besökare. 40 procent av läsarna besöker dessutom sajten mer än en gång. 

Succén gjorde också Cheez Dippers till ett välkänt namn i småbarnshushållen. Kännedomen i målgruppen ökade med 4 800 procent och sökvolymen för ”Cheez Dippers” ökade med 2400 procent. 

Som om inte det vore nog, ökade försäljningen med hela 189 procent jämfört med samma period föregående år. 

"'Tappar bort' leksaker som inte jag gillar, t.ex. dotterns My Little Pony-ring eller dessa förbannade ballonger!"
"När vi var på BVC frågade sköterskan vad vi drack hemma. Vin och cola, varje dag! sa lillen med hög röst. Där satt jag med rodnande kinder, även om det inte var sant."
"Det händer att routern går "sönder" rätt ofta hos oss, allra helst när det är fint väder ute och barnen hellre ska vara utomhus och leka än sitta vid datorn."
"Ställer klockorna fram och tillbaka - som det passar mig... för att få barnen att lägga sig tidigare eller gå upp senare."

Vid frågor kontakta

Viveca Bertilsson, Account Director
Telefonnummer: +46 701 08 80 47