Mehr Tyskland!

Scandlines vill få fler svenskar att ta färjan till norra Tyskland. Problemet är bara att vi svenskar inte vet vad vi kan göra där. 

Scandlines vill få fler att ta färjan till Tyskland. För att lyckas med det skapade de i Danmark webbmagasinet ”Tæt på Tyskland” med restips till norra Tyskland. Den fungerade fint i Danmark och 2018 var det dags att även få ombord svenskarna på båten. 

Problemet är att Sverige och Danmark är två totalt olika marknader. Så det fanns ett behov av att addera några insikter om Sverige och svenskarna samt skapa både ett helt nytt namn och en digital marknadsföringskampanj för magasinet. 

Det var här vi kom in i bilden.

Logiken bakom vårt uppdrag är helt enkelt att det för svenskar är en bra bit längre att köra till norra Tyskland även om du bor i södra Sverige. Du konkurrerar med att åka till Stockholm eller ännu längre norrut. Du tävlar även mot weekendresor till städer som Paris, London, Barcelona och Berlin.    

Dessutom finns det en utmaning i att norra Tyskland bortom Berlin är en blind punkt på kartan för många svenskar. 

För att råda bot på detta tog vi fram en kampanj som med ett enda ord beskriver exakt vad Tyskland har att erbjuda: Mehr! Mehr av allt: Storstäder, småstäder, stränder, bergstoppar, fin- och fulkultur, nöjesfält, slott, öl, korv, fotboll, historia, monument, ruiner, världsarv, restauranger, barer, nattliv, shopping. Mehr än du tror, massor att upptäcka. 

Kampanjen startade i april 2018 och rullar fortfarande. Vi kurerar och översätter existerande researtiklar, producerar nytt content med restips och sköter hela kampanjen i digitala och sociala medier form av Facebook-annonser och videos, Youtube-filmer, native annonser, tävlingar, banners och nyhetsbrev. 

Resultatet har inte varit något annat än en succé. Målet på 100 000 unika besökare på sajten det första året nåddes redan efter 4 månader. 

Vid frågor kontakta

Malin Fredriksson, Senior PR Advisor
Telefonnummer: +46 735 19 04 81