​ Webb-tv-serie framgång för Colorama

För att förtjäna uppmärksamhet måste du som varumärke våga bryta mönster och bidra med något av verkligt värde. När Colorama ville visa upp en ny sida av sitt varumärke valde vi att producera en hel webb-tv-serie om svenskarnas tillsynes oändliga heminredningsintresse.

Colorama är Nordens största oberoende färgfackhandel. 2016 fick FEW i uppdrag att skapa en bred varumärkeskampanj med syfte att förändra bilden av Colorama. Avsikten var att visa att de idag är experter inom alla möjliga former av ytskiktsbehandling och inte bara en färghandel.

Kampanjen löpte hösten 2016 och våren 2017 och kopplades ihop med deras egen kampanjcykel i butik.

Som kunskapsföretag och expert inom ett område har du helt andra förväntningar och krav att leva upp till. Det räcker inte att säga att du är expert. Du måste även visa det. Men i det överflöd av information som råder idag är ett erbjudande om fördjupande kunskaper aldrig tillräckligt för att fånga och behålla människors uppmärksamhet. Du måste även underhålla.

Tv och film är ett svårslagna media för den som både vill underhålla och fördjupa. Vår lösning var därför att producera en hel tv-serie i åtta delar med journalisten och livsstilsprofilen Ann Söderlund som programledare.

I ”Colorama rycker ut” försöker Ann reda ut de mänskliga behov och beteenden som ligger bakom hur det ser ut i våra hem. Serien gav alltså inte bara svar på frågan ”hur” utan även ”varför” det ser ut som de gör i våra hem.

Genom att addera en fördjupande journalistisk vinkel och personlig touch till programmet lyckades vi sticka ut i den vildvuxna flora av svenska inredningsprogram.

”Colorama rycker ut” publicerades på colorama.se och varje avsnitt synkroniserades med olika butikskampanjer. Klipp från programmet fungerade även som reklamfilmer på linjär tv och i sociala medier. Samtidigt uppmärksammade Ann Söderlund sina egna läsare och följare om programmet i sina respektive kanaler.

Serien genererade omslagsreportage i nischade tidningar som Vi i Villa såväl som artiklar i kvällspressen och bidrog till att stärka Colorama varumärke och position som heminredningsexpert. 

Kampanjen nominerades till Svenska Publishingpriset 2017. 

Är Sverige världens färgfattigaste land? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 1: Kök.
Är det okej att läsa en roman på toaletten? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 2: Badrum
Gör sociala medier oss asociala? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 3: Vardagsrum
Varför leker inte barn på sina rum? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 4: Barnrum
Får man bättre kärleksliv om man målar om i sovrummet? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 5: Sovrum
Varför längtar vi svenskar ut hela tiden? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 6: Uteplats
Hur ser din fasad ut? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 7: Fasad
Varför är vi så otåliga? | COLORAMA RYCKER UT | Avsnitt 8: Fönster
Material från seriens olika avsnitt låg till grund för kommunikationen som mötte konsumenter i butik.

Vid frågor kontakta

Niclas Höggren, Projektledare
Telefonnummer: +46 735 01 71 73