Analogt hantverk i en digital värld

Som digital AD har han strösslat magi över IKEA, Tetra Pak, Volvo Cars och Thule. Men efter 20 år arbetar han fortfarande helst med papper och penna. Möt vår egen grand wizard Peter Svärd.  

Hur ser en vanlig dag ut för en art director 2018?

– Det finns alltid någon slags problem som skall lösas. Om det är ett kommunikativt, design eller tekniskt problem kvittar egentligen men det är alltid intressant att klura och hitta lösningar. Jag försöker se till att jag har någonting liggande på mitt bord som väntar på mig när jag kommer till jobbet på morgonen. Då kommer jag genast igång (efter det obligatoriska kaffet förstås). Vid lunch försöker jag komma iväg och träna. Det fräschar upp huvudet och blir en nystart när du kommer tillbaka. Jag gillar att arbeta handgripligt med papper och penna någon gång under dagen. Pappret ger en slags överblick som är svår att slå digitalt.  

Vad är svårast med att vara art director? 

 – Det svåraste är att inte klydda till det för mycket. Att hålla saker tydliga och att vidhålla renheten i kommunikationen så att budskapet inte dränks i knappar, rabatter, färger och former som inte tillför något.

Vad är roligast? 

 – Att hitta lösningar. Att göra något som hjälper våra kunder att bli bättre. 

Vilka är dina starka sidor som AD? 

 – Jag är analytisk och lösningsorienterad. Strukturerad och nyfiken på nya saker. Jag lyssnar gärna in under möten och antecknar massor för att kunna dra egna slutsatser när jag funderar på kommunikationslösningar senare.

Du är också en grym illustratör. Hur blir en bra på att illustrera och teckna? 

 – Tack. Idag finns det fantastiska Youtube-filmer att titta på för både inspiration och steg-för-steg-instruktion. Men det enda som gör dig bättre är att rita. Och att rita mycket. Jag ritar nästan alltid på kvällarna framför ett tv-program när familjen är samlad. Det blir ett slags pyssel-mys av det hela. Jag tar alla chanser att få rita. Den som är intresserad kan kolla på Blackmagi.se.

Hur gick det till när du började teckna? 

 – Min familj har alltid varit konstnärliga så intrycket av att du kan skapa något själv har jag nog haft med mig sedan jag var liten. Det tydligaste minnet är när min pappa visade att han kunde rita Kalle Anka. Det var väldigt stort i min värld då. 

Behöver du vara bra på att teckna för att bli en bra art director?

– Jag behöver det men absolut inte alla. Jag tycker dock att du måste kunna skissa fram idéer och riktningar för hand. Annars blir du lätt låst i en lösning lite för snabbt. Till exempel arbetar jag väldigt mycket med papper och penna i det första skedet när jag tar fram webbstruktur och wireframes. 

När du inte är art director hos oss är är du involverad i Magiska Malmö. Vad är det? 

 – Det är en lös sammansättning människor som vill göra Malmö mer fantastiskt och fantasifullt. Vi gör till exempel en Magisk marknad i Holmgången varje år. I år är det 8-9 december. Inspirationen kommer från Harry Potter men du kommer inte att hitta några av karaktärerna från böckerna där. Malmö har sin egen historia och sina egna karaktärer. Utöver marknaden spelas det levande rollspel, skrivs sagor, det byggs och pysslas. Vi har till och med en hel tidningsredaktion. Det är ett extremt kreativt gäng att hänga med helt enkelt.