FEW paxar stjärna på sociala medier

Han har precis tagit examen från kandidatutbildningen Digitala Kulturer på Lunds Universitet. Då passar vi på att paxa honom på heltid efter att ha haft honom till låns ett par gånger i veckan de senaste åren. Säg hej till Allex Olsson, självutnämnd hudvårdsexpert och kontorets Kim Kardarshian på allt som rör sociala medier. 

Du har jobbat på deltid på FEW PR samtidigt som du har studerat på heltid. Hur har den combon fungerat?

– Det har onekligen varit en utmaning, men tävlingsmänniska som jag är har det passat mig perfekt. Kommunikationsbranschen har ett högt tempo. Det kan vara svårt att hänga med i svängarna när man kombinerar det med något annat. Men att få möjlighet att applicera de kunskaper du lär dig under utbildningen på riktiga case skapar en helt annan förståelse.

Är det något du rekommenderar andra som vill in i branschen? 

– Helt klart! Det är ett fantastiskt sätt att få in en fot. Vi behöver fler unga i branschen! Dagens företag står inför många nya utmaningar. För att kunna lösa dessa behövs personer som enkelt kan navigera mellan olika kommunikationsdiscipliner. Där har vi millennials fördelen att vi faktiskt är uppvuxna online. Som ung ska du aldrig vara rädd för att känna att du har något att intressant att tillföra och bidra med. Det har du garanterat. 

Kan du beskriva dig själv som person i ett par meningar?

– Jag drivs lite av att göra det folk säger att jag inte kan, att hitta nya sätt att utmana det som råder. Samtidigt som det är viktigt att agera och reagera snabbt värdesätter jag ödmjukhet, prestigelöshet och människor som delar med sig av kunskap och hjälper till när det behövs. När jag inte hetsas av att försöka göra det omöjliga eller nördar ner mig i teknik eller hudvård så hittar ni mig förmodligen på en solig uteservering med en Aperol Spritz, framför Netflix eller på en shoppinggata utomlands. 

Du är en stjärna på sociala medier. Vilka är de stora trenderna just nu och vad är nästa Myspace (RIP)?

– Rörlig media är här för att stanna. Där syns en tydlig trend. Framförallt bland unga. Musical.ly, YouTube, Trivia HQ och Instagram Live tror jag bara är början. 

– LinkedIn, som har haft det rätt tufft, kommer få en viktigare roll på sikt för rekrytering, nätverkande och spridning av kunskap. 

– Kanske läser någon det här om tio år och skrattar åt hur fel jag hade, men jag tror att nästa stora död bland sociala medier faktiskt kan bli Snapchat. De har helt enkelt en produkt som är för lätt att kopiera. Samtidigt har de inte lyckats skapa tillräckligt starka band till sina användare. Resultatet blir att du likt Kylie Jenner flyr så fort något bättre och mer användarvänligt dyker upp. 

Vilken är stans bästa uteservering i sommar?

– Jag som har en kärlek till och har bott i London kommer aldrig ge en uteservering full pott om den inte är på en rooftop. Men just nu tycker jag väldigt mycket om Boule Bar. De lyckas alltid leverera både bra stämning och schyssta drinkar och är perfekt för en AW. En filt, ett bra sällskap och en flaska bubbel i en trevlig park kan heller aldrig slå fel. 

Slutligen. Du bor precis vid havet. Var nattbadar en bäst i Malmö?

– Som självutnämnd hudvårdsexpert vill jag verkligen slå ett slag för nattbad och att kunna lämna SPF:en hemma. Hur härlig solen än är så är det hudens absolut värsta fiende. Jag bytte nyligen ut Lund för Malmö och innan den här sommaren har allt nattbad skett i Lomma eller på Dalby Stenbrott. Så hittills har jag inte hittat något annat ställe i Malmö förutom Ribban dit alla andra går. 


FEW PR

Vi vet hur man skapar engagemang och får andra att ta del av och sprida ordet om din produkt, tjänst, idé eller varumärke.