FEW växer med ny filmavdelning

Few Film. från vänster: Erik Arheden (exekutiv producent), Jonas Kornhall (producent), Andreas Jelvefors (producent), Sofie Ryberg (produktionsledare), Oskar Martinsson (producent) och Germano Heitor Mombach (film art director).

Ökad efterfrågan på rörlig bild gör att vi nu tar nästa steg i vår satsning på film. Två produktionsbolag slås ihop och blir basen för FEWs nya filmavdelning.

Vi vill erbjuda alla typer av film integrerat med övrig kommunikation. Därför tar vi nu steget och bildar ett internt filmproduktionsbolag.

Detta genom en sammanslagning av filmbolagen Based on a true story och Fluffy Things, som vi samarbetat med de senaste två åren.

Därmed vässas filmerbjudandet till att ha möjlighet att erbjuda allt från redaktionell film till motion graphics, 3D-animation och reklamfilmsproduktioner. 

– Film är ett otroligt starkt uttryck. Genom att samla allt under ett paraply kan vi knyta ihop flera olika kompetenser inom området. På det sättet kan vi alltid sätta storyn i centrum och tekniskt anpassa uttrycket utifrån vad som är bäst för den specifika berättelsen i varje enskilt uppdrag. Vi har möjlighet att göra ännu bättre produktioner helt enkelt, säger Erik Arheden, exekutiv producent på FEW Film. 

Erik Arheden var en av grundarna till filmbolaget Fluffy Things som bildades 2016 med fokus på reklamfilmsproduktion med design och storytelling i fokus. 

Medarbetarna på Based On A True Story är före detta tv-journalister som inriktat sig på redaktionell film.

– Film blir allt mer en del av företags kontinuerliga digitala kommunikation, precis som text och stillbilder varit länge. Nu får vi möjligheten att bättre koppla ihop film med övrig kommunikation, men också utmana med nya uttryck över genregränserna, säger Oskar Martinsson, producent på FEW Film.

FEW Film jobbar idag med kunder som BRIO, Oatly, Tetra Pak, AAK och Malmö Stad.