PR like a baws

Hästtokig osthandlare som gillar att få saker gjorda. Malin Fredriksson har lett vårt PR team sedan du skaffade Facebook-konto. Här berättar hon om hur PR-arbetet utvecklats de senaste årtiondet och vad som krävs för att lyckas nå genom bruset. 

Du började här 2007. Då häckade många på Myspace, Iphone hade ännu inte lanserats i Sverige och Facebook hade inte fått sitt stora genomslag. Hur har jobbet som PR-rådgivare förändrats sedan dess?

– Hantverket är i grunden fortfarande detsamma. För att lyckas krävs bra insikter, att du är relevant och intressant för den du vill nå, engagerar och bygger förtroende. Samtidigt är det ett helt annat kommunikativt landskap. Det kommer hela tiden nya kanaler eller algoritmer du måste känna till och ta hänsyn till. Bruset som du ska nå igenom är otroligt mycket tjockare idag och allt går betydligt fortare. Sedan är även gränserna mellan köpta, ägda och förtjänade kanaler i många fall helt utsuddade.  

Vilka är de största skillnaderna?

–När jag startade 2007 var det på en helt annan typ av byrå. GCI Malmö som vi hette på den tiden var en klassisk PR-byrå med fokus på traditionellt PR-arbete. 2010, när vi blev uppköpta av den digitala reklambyrån First Flight, som senare blev FEW, fick vi en helt annan bredd med alla kompetenser under samma tak. En stor fördel med FEW är att vi kan ta fram insiktsbaserad och kanaloberoende kommunikation och sedan applicera den i de kanaler som är relevanta för kundernas målgrupper. Det ger en helt annan möjlighet att skapa synergier mellan köpta, ägda och egna kanaler och därmed hjälpa kunderna att bli ännu starkare kommunikativt. Förr var där ofta en gräns mellan PR- och marknadsavdelningarna på företagen, vilket begränsade möjligheterna för att maxa effekten på kommunikationen som skapades.

Innan dess var du presschef på Falsterbo Horse Show. Berätta lite om det.

– Jag är ju hästtjej i grunden. För mig var det en perfekt combo av ridsport och kommunikation. Att få blanda det sportsliga, med all logistik som krävs för den typen av evenemang är jättespännande. Falsterbo Horse Show är ett fantastiskt evenemang med en otroligt engagerad, innovativ organisation och funktionärer. 

– Jag var helt ny inom kommunikation när jag började. Det var oerhört lärorikt att få vara med i arbetet kring tävlingarna i 13 år. Det är få ställen du får hålla 15 presskonferenser på en vecka – vissa planerade, vissa spontana – och samtidigt driva ett presscenter för över 200 journalister från 10-tal länder och allt vad det innebär. Bättre skola kan du nog inte få. Jag har mycket att tacka Jana Wannius för, President för Falsterbo Horse Show. Hade jag inte fått arbeta med Falsterbo och fått det förtroende han gav mig hade jag förmodligen inte arbetat med PR idag.

Vilket projekt som du jobbat med har varit roligast?

– Det är ofta det du håller på med för tillfället. Om du frågat i höstas hade jag förmodligen svarat inspirationseventet med Dansukker och Camilla Hamid. Just nu har jobbar jag med flera roliga projekt för Scandlines där vi tagit ett helhetsgrepp på deras kommunikation. 

Vad är du mest stolt över?

– Eurovision School Contest som engagerade tusentals skolbarn i Skåne och Danmark som jag arbetade med i samband med Eurovision i Malmö och Eurovision i Köpenhamn är nog de projekt jag är mest stolt över. Det var två riktigt stora komplexa uppdrag både kommunikativt och logistiskmässigt med stor tidspress och en deadline som verkligen inte gick att ändra på. Vi hade en modig kund och fick göra saker som aldrig gjorts tidigare. Det berörde och engagerade en stor mängd människor. Och det blev en riktig succé både för kunden och alla barn som deltog.

Pressmeddelande eller event?

– Lite beroende på vem jag vill nå och vad jag vill uppnå men om jag måste välja så väljer jag event alla dagar i veckan. Det finns många fler möjligheter att utveckla och arbeta med kommunikationen kring ett event. Ofta är eventet bara en del av helheten.

Du är inte bara erfaren PR-rådgivare utan råkar även vara ett proffs på ost. Ge oss ostarnas top-5 just nu. 

– 1. Det är säsong för Vacherin Mont d’Or, värm den i ugnen med en skvätt vitt vin och köp ett riktigt gott ljust bröd som du sedan doppar i den. En osthandlares fast food så här års, supergott! 2. Brebirousse D’Argental – en ljuvlig fransk kittost gjord på fårmjölk. 3. Bleu de Brebis – en fransk blåmögelost, fantastisk smak, även den är gjord på fårmjölk. 4.  Tryffelpeccorino – Jag älskar allt med tryffel så denna är en självklarhet på min ostbricka. 5. Gruyére – en klassiker som aldrig går ur tiden.