PR-värvning som ligger rätt i tiden

Från praktikant till kommunikationsstrateg och PR-konsult på mindre än tre år. Vår supervärvning Sara Astner fortsätter att uträtta stordåd. När hon inte sprider inspirerande klokheter om mat på instagram-kontot och bloggen @rattitiden hittar ni hädanefter henne på FEW PR.

Berätta lite om vad du har gjort de senaste åren och hur du hamnade hos oss på FEW.
– Jag växte upp i Färjestaden och flyttade till Lund 2013 för att plugga Strategisk kommunikation och digitala medier. Jag hade en väldigt rolig studieperiod och engagerade mig i Utrikespolitiska föreningens PR-utskott. Jag hittade FEW när jag sökte praktikplats. Det var framförallt magkänslan som tog mig hit - jag visste inte mycket om branschen eller yrket men tyckte att arbetet FEW gjort var bra och att det fanns en bred kompetens jag kunde lära mig mycket av. Efter att jag tagit examen återvände jag som anställd och har sedan varit kvar här de senaste två åren.  

Och nu byter du reklam mot PR. Vad innebär det egentligen och vad ser du mest fram mot?
– Tidigare arbetade jag så gott som bara på ett strategiskt plan, medan jag nu, som PR-strateg, arbetar både strategiskt och operativt. På PR-avdelningen jobbar vi mycket med att hitta intressanta kontexter, vilket jag tycker är roligt. 

Vilket är ditt bästa tips till någon som studerar och vill jobba med kommunikation om några år?
– Först och främst: leta upp roliga byråer och organisationer som du skulle vilja jobba med och kontakta personen som har (typ) den tjänst du söker. Ge inte upp efter första försöket, utan ligg på. Både maila och ring. Föreslå en fika där du kan ställa frågor om yrket och hur personen tog sig dit den är idag. Var inte blyg med att fråga! De flesta människor gillar att prata om sig själva!  – Annars skulle jag rekommendera att engagera sig i studentlivet inom ett område du brinner för (eller iallafall något du tycker verkar vara helt okej, svårt att brinna för annat än att CSN ska komma in när man är student). Det blir enklare att söka jobb om du har något konkret arbete att visa upp.   

Du är väldigt matintresserad och sprider massa klokheter genom snygga och mumsiga projektet @rattitiden på Instagram. Berätta lite om det. 
– Jag startade projektet av flera anledningar. Dels för att jag ville lära mig fotografera men också för att jag märkte hur min kost allt mer bestod av vegetariska halvfabrikat. Jag kom på att jag nästan aldrig utnyttjade de svenska råvarorna och hade inte heller koll på när de smakar som bäst. Genom att äta i säsong blir maten godare, plånboken tjockare och miljöpåverkan mindre. Inte minst blir matlagningen roligare när du förstår råvarorna på ett nytt sätt.  

 Vad är framgångsreceptet för ett inspirerande matkonto i sociala medier? 
– Svår fråga! Jag följer relativt många matkonton men inser allt mer hur jag snarare känner prestationsångest än blir inspirerad. Jag tycker ett bra matkonto - eller sociala medier konto överlag - ska vara inspirerande, lättsamma och gärna roliga. @Killmaterskan är ett bra exempel på ett konto som ger mig energi.  

Vad inspireras du själv av i matväg just nu? 
– Just nu försöker jag lära mig laga japansk mat på svenska råvaror. Jag lagar gärna gyoza med diverse säsongsanpassade fyllningar och försöker hitta den bästa vegetariska buljongen till ramen och tsukemen. Tips mottages gärna!

FEW PR

Vi vet hur man skapar engagemang och får andra att ta del av och sprida ordet om din produkt, tjänst, idé eller varumärke.