När PUMA och Malmö FF förra veckan publicerade en första teaser av sin nya matchtröja i sociala medier hade vi smugit in ett dolt budskap i bilden. Den dolda texten syntes först när du drog i reglagen för ljusinställningarna för bilden, exempelvis på mobilen eller på en dator. 

Istället för att avslöja detaljer på den nya matchtröjan framträdde en text som offentliggjorde klockslaget för det officiella släppet av tröjan: 27 mars, 12:15. Det dröjde inte många timmar innan de mest nyfikna fansen hade löst mysteriet.

Nyheten om det dolda budskapet spreds snabbt av olika supporterkonton på sociala medier och sedan var diskussionen och spekulationerna om den nya matchtröjan igång.

– Vi ville göra en liten smygtitt för de allra mest dedikerade fansen och hade räknat med att någon skulle klura ut det. Men att det skulle gå så fort trodde vi inte, berättar Rutger Hagstad, Head of Marketing på PUMA Nordic.

Lanseringen var ett samarbete mellan PUMA och Malmö FF och en del av en internationell kampanj tillsammans med andra europeiska storklubbar. 

– Utmaningen var att det redan fanns ett fast internationellt manér att förhålla sig till och att göra något kul av det. Vi fick en idé om att använda ljusinställningarna för bilden, en enkel funktion som alla har på mobilen eller datorn, till att dölja ett budskap till supportrarna. Lite som ett påskägg i spel och programmering, säger Karl Arildsson, Art Director på FEW.