Säg hej till vår nya creative director: Anja Uddenfeldt

Vi är oerhört glada över att få presentera vår nya creative director. Hon heter Anja Uddenfeldt kommer senast från 14 år som CD på Kollo i Helsingborg.

Hej Anja och välkommen till oss på Few! Vilka skulle du säga är dina främsta styrkor som CD?
– Att jag är utbildad i ledarskap och att driva idéprocesser tror jag är en styrka. Jag har en stor tillit till människors egen kraft och förmåga, och hur du förstärker dessa genom ett bra och öppet samarbete. För mig är ömsesidig respekt och snällhet viktigt för att skapa ett tryggt klimat som gör att vi som kreatörer kan lägga energi på att göra ett bra jobb. Sedan är det förstås även en styrka att jag har erfarenhet av att ha arbetat på många olika sorters byråer med många olika branscher samt några av Sveriges mest kända varumärken, som IKEA, H&M, Åhléns, Apoteket och Systembolaget till exempel. 

Vilka ser du som de största utmaningarna med jobbet som CD?
– Den största utmaningen är att få med mig alla, tillföra energi och inspirera. Det är spännande att komma till en byrå med så många olika kompetenser i huset. Reklam, PR, film och digital analys och innovation. Som beställare behöver du inte jobba med flera olika byråar. Jag ser fram mot att få kunderna att förstå fördelarna med det. Jag tror mycket på att ha ett bra samarbete med kunderna. Människor tänker så olika, vilket är spännande. Det kommer alltid fram intressanta idéer när du sammanför perspektiv och möts i processerna. Det är så innovation skapas. Samtidigt är det viktigt att vara tydlig med när det är dags för kreation och låta kreatörerna jobba på och göra det som de är bäst på. 

Kan du avslutningsvis nämna någon egenskap som du tycker är extra viktig i din roll som kreatör?
– Nyfikenhet, att försöka förstå hur världen fungerar. Vad är det som händer just nu, vilka nya tekniker, samhälls- och miljöfaktorer som förändrar tankemönster och flyttar normer finns där ute? Reklam kan vara vad som helst idag och för mig är det inspirerande att se på allt som händer med ett omvärldsintresse för att kunna göra kommunikation som sticker ut och är relevant. 

Korta fakta Anja Uddenfeldt:
Ursprungligen från Stockholm och utbildad på Beckmans. Började sin karriär som AD-assistent på Hall & Cederqvist och gick sedan vidare till Framfab under IT-boomen på 90-talet. Senaste 14 åren har hon varit creative director på Kollo i Helsingborg.