Vinden har vänt

Han har lett FEW-skutan i medvind, snålblåst och genom stormar. Vi placerade direktör Cronholm, eller CM som de flesta känner honom som, på intervjustolen för ett längre samtal om hans erfarenheter från de senaste årens resa och branschens utmaningar framöver. Givetvis tog vi även tillfället i akt att pressa en tv-nörd på vilka serier vi inte får missa att se ikapp under jullovet.

Du har varit kapten på en jäkla resa de senaste åren. Från First Flight och sammanslagningen med Wonderleap & Eight som blev FEW och 70 anställda. Till omstarten och det nya FEW där vi tillsammans med Great är en bit över 50 personer. Vilka erfarenheter och insikter har du tagit med dig på vägen?

–Oj! En väldigt stor och komplicerad fråga. Du kan nog bryta ner den i lite olika komponenter: ledarskap, kultur, psykologi och ekonomi. 

– Ledarskapet har jag lärt mig enormt mycket av – från att ha styrt en liten verksamhet, till en större verksamhet i medgång, till en större verksamhet i motgång. Hur du arbetar med att motivera människor och att hitta din egen röst har varit en stor personlig resa för mig.

– Kultur är en fråga man pratar mycket om men som är oerhört komplex. Jag har fått en stor respekt för kulturens påverkan på en organisations förmåga att fungera och att den raskt går att bryta itu om du inte är vaksam.  

– Psykologi är en spännande komponent i en verksamhet som växlat perspektiv så mycket de senaste åren. Hur du som ledare arbetar med positiva och negativa nyheter, hur du involverar din organisation i större beslut, hur du måste ligga nära dina medarbetare för att snabbt identifiera svängningar.

– Den största ekonomiska insikten efter alla resor är värdet av ett positivt kassaflöde, det vill säga att du får in mer likviditet än som går ut, och en stark kapitalbas, det vill säga pengar på banken. Tyvärr är detta något som hela vår bransch normalt lider stor brist på, men som vi nu fokuserar på att förbättra radikalt med lite nya grepp.

Vad har varit svårast?

 – Mycket har handlat om att lära sig samtidigt som allt rullar på i hög hastighet. Du bygger bilen samtidigt som du kör den. Det betyder att det blir en del trial & error. Men så länge du lär dig av dina misstag är det så det måste få vara. Det svåraste har nog varit att i hög fart fatta kloka beslut med långsiktiga effekter.

Vad är roligast idag? 

 – Att trots allt som hänt få vara med och starta om allt med delvis nya förutsättningar. Vi har mycket kunskap med oss att utnyttja framåt. Vem har inte sagt ”Om jag bara fick starta om med ett blankt papper så hade jag gjort så här istället!”. Den möjligheten har vi nu.

Vad är visionen för FEW 2019 och vilka möjligheter ser du för de närmaste åren?

– Mitt mål i närtid är att släppa lös den kraft vi har som grupp och hjälpa våra kunder att skaffa sig oschysta konkurrensfördelar. Listiga kommunikationslösningar byggda på strategisk insikt. Jag vill visa omvärlden att vi besitter en unik kompetens och erfarenhet och få så många som möjligt att uppleva FEWs härliga kultur, stämning och knivskarpa lösningar.

– På lite längre sikt vill jag att vi ska växa med fler unika kompetenser, med stor variation på våra kollegors bakgrunder och jag vill skapa en äkta upplevelse av att det du får hos oss, det hittar du inte någon annanstans här nere i Skåne. Vår strategiska och kreativa kraft, i kombination med en djup affärsförståelse och digital exekvering tillsammans med Great kommer att vara svår att matcha.

Vilka är de största utmaningarna för FEW som du ser det?

– Det finns några saker som hela vår bransch brottas med och några saker som är specifika för just oss på FEW. Vi behöver visa vårt värde, vilket vi nu arbetar med att synliggöra och har en hel del spännande nya tankar kring. 

– En annan utmaning är att hitta de bästa medarbetarna vi kan för att hjälpa våra kunder. Det finns en begränsning i andelen talangfulla människor i regionen när utbudet av större byråer är så klent. Det ställer högre krav på oss att bli grymma på talangutveckling av vår personal och att vara den mest attraktiva arbetsgivaren för vår bransch här nere.  

– Ytterligare en utmaning är att visa hur duktiga vi är för alla de kunder som ännu inte upptäckt oss och låta dom testa oss. Bra kommunikation är alltid affärsutvecklande. 

Vilka är branschens största utmaningar framöver?

– De tre av de viktigaste är: 1. Hur vi tar betalt av våra kunder. Affärsmodellen behöver utvecklas och en gång för alla lämna timdebitering på projektbasis utan längre åtaganden från kunderna. 2. Produktionens minskande andel av omsättningen. Branschen har levt gott på stora katalog- eller produktionsprojekt utan att tillföra så mycket i form av kunskap. Inhouse-avdelningar löser nästan alltid produktionsbiten mer kostnadsseffektivt idag. Och då blir din strategiska kunskap mer avgörande. 3. Bristen på innovation och utveckling. Vår bransch har varit urusla på att utveckla erbjudandet för att vara relevanta för kunderna. 

Har du någon yrkesmässig förebild?

– Jag inspireras av massor med olika personer. Jag läste om Aristoteles Onassis när jag var ung, som från ingenting byggde upp en av världens största rederiverksamheter. Mycket tack vare sin nyfikenhet på andra människor. Richard Bransons oräddhet att utmana stelbenta branscher kombinerat med en empati och drivkraft tycker jag inspirerar. Jag har sett Per Holknekt föreläsa och hans livshistoria är helt unik. Jag inspireras mycket av människor som vågar vara, tänka och agera annorlunda. Ofta är dessa inte kända utan bara passionerade inom sitt område. 

Du är en jäkel på tv-serier. Vilka får ingen missa den här hösten?

– Förutom de mest uppenbara, exempelvis the Haunting of Hill House är Bodyguard på Netflix är ett måste. En brittisk miniserie som är en mash-up av Homeland och Enemy of the State. Sedan är nya serien Escape at Dannemora på HBO väldigt lovande. En helt fantastisk Patricia Arquette tillsammans med Benicio del Toro, gestaltar en verklighetsbaserad händelse kring några fångar som rymmer från ett fängelse. I dokumentärgenren rekommenderar jag svenskproducerade Four Hands Menu på Viaplay, där två kockar i varje avsnitt lagar mat tillsammans med intressanta kulturella möten som dessutom är väldigt snyggt filmat.

Slutligen. Om du tvingades välja: Carl Magnus eller Direktör Cronholm?

– Jag föredrar alltid CM! Carl Magnus säger bara min mamma uppfostrande när jag inte har skött mig.